Торкотюк Любов Василівна

учитель  початкових класів,
 НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія"

Перлини народної творчості

  Скоромовки належать до перлин народної творчості. Народна педагогіка здавна використовувала скоромовки для розвитку мовного апарату дитини, постановки правильної артикуляції звуків. Це невеликі прозові або віршовані твори, побудовані на алітерації. Специфіка скоромовок дуже швидке їх промовляння.
   Діти скоромовки легко переймають від дорослих, запам’ятовують і залюбки розважаються скоромовками.
Вживання скоромовки часто сприймається як весела забава: той хто прагне швидко продекламувати часто потрапляє у смішну ситуацію «спотикаючись» та переплутуючи слова. Така розвага має і виразне практичне заняття – допомагає формувати мовлене вий апарат дитини, привчає до складних поєднань звуків.
   Цінність скоромовок полягає не в смисловому навантаженні чи оригінальних засобів художнього вираження, а в такому доборі і розстановці слів, вимова яких потребує певних зусиль і сприяє вироблені дедукції, правильної артикуляції, що в свою чергу підвищує культуру усного мовлення. Завдяки скоромовкам увага й повага до кожного вимовленого звука, слова до якості і чистоти мовлення Скоромовки можна використовувати на різних етапах уроку мови та читання. Заучують їх колективно й індивідуально.
  Пропоную таку методику заучування і роботи над скоромовкою.
  Спочатку промовляю її двічі, - правильно і чітко, інтонуючи потрібний звук, потім аналізую звуковий склад, визначаю звуки, що повторюються в кожному слові. Після цього скоромовку повторюють окремі учні. Потім усі промовляють її хором повільно і чітко. Коли діти запам’ятовують текст, пропоную спочатку окремим учням. А потім разом промовляти її швидко і голосно.
  Для вправляння молодших школярів у темпі й силі голосу, проказую скоромовку так: пошепки – повільно; тихо – трохи швидше;голосніше – ще швидше; голосно – швидко.
  Читання скоромовки з різною інтонацією
Наприклад:
Бурі бобри брід перебрели.
Забули бобри забрати торби. (Розповідні речення)

Бурі бобри брід перебрели?
Забули бобри забрати торби? (Питальні речення)

Бурі бобри брід перебрели!
Забули бобри забрати торби! (Спонукальні речення)

Учні читають скоромовки: 


    

   Цікавими є скоромовки діалогічної форми. Учні діляться на групи залежно від кількості дійових осіб.
Когут каже:
-          Вовки йдуть.
Баран каже:
-          Де?
А пес каже:
-          Онде, онде!
Квочка каже:
-          Клопіт мій, клопіт мій.
Де курчатка подіти?
Так, так.
   Дуже цінна індивідуальна робота зі скоромовкою. Для цього добираю відповідно до існуючих вад у мові окремих дітей. З учнями які погано вимовляють звуки [р], [г], [ч] вивчаю такі скоромовки:
 В сіренької горлички, туркотливе горличко, горличка туркоче, горличка воркоче.
 Ворона проворонила вороненя.
 Хитру сороку впіймати морока, а на сорок сорок, сорок морок.
 Мурлика муркоче – морозива хоче. Мурлико руденький замерзним дурненький.
 Летів горобчик, сів на стовпчик, прибіг хлопчик. Утік горобчик.
  Крім завдання удосконалювати звукову вимову та розвивати мовний апарат учнів, широко використовую скоромовку під час вивчення літер у букварний період, для вивчення і закріплення звука.
  Смаженю смажила Саша замість смажені у Саші сажа.
  На кожну вивчену літеру добираю по кілька скоромовок.
  Види роботи над скоромовками
1.Виконати завдання. Знайдіть пари, прочитайте скоромовки.
Босий хлопець сіно косить..
заклекотіла до лелеченят.
Летіла лелека…
доки прийде Івашка
Кипи, кипи кашко…
роса росить ноги босі
2.Робота в групах.
А) Конкурс на кращого читача скоромовки:
1 група
 Час вечеряти настав, шпак шпачисі щебетав.
2 група
Карл у Клари крав корали. Клара у Карла украла кларнет.
3 група
Ворона проворонила вороненят.
4 група
Летів перепел перед перепелицею, перед перепеленятами.
  Підбиття підсумків конкурсу «Найкращий скоромовець»


 

    
   Заучування скоромовок полегшує засвоєння учнями тієї чи іншої букви, викликає інтерес, активізує їхню діяльність.
  Використовую скоромовки і на уроках української мови, як само диктанти, пояснювальні диктанти і як основу для творчих вправ і завдань.
Наприклад. Босий хлопець сіно косить, роса росить ноги босі.
-          Визначити корінь у спільнокореневих словах.
Летів горобець, сів на хлівець, як вийшов стрілець, то утік горобець
-          Знайти слова із суфіксами, визначити їх.
   Дуже подобаються дітям ігри скоромовки. З елементами змагання: хто краще промовить скоромовку? Хто більше знає їх? Щоб скоромовки були помічниками вчителя, їх треба збирати, групувати за схемами. 

0 коментарі: