учитель української мови та літератури,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія
"Грузька загальноосвітня школа"
"Грузька загальноосвітня школа"
НЕСТАНДАРТНІ ФОРМИ ТА ОРИГІНАЛЬНА
МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ СУЧАСНИХ УРОКІВ
Моя
науково – методична діяльність
поєднує в собі роботу у
шкільному методоб’єднанні
методоб´єднанні вчителів
гуманітарного циклу, самоосвіту, опанування комп’ютерними технологіями.
Протягом останніх трьох
років працюю над проблемою «Нестандартні
форми та методи проведення сучасного уроку». Адже переконана, що у наш час успішна участь
особистості в суспільних процесах, задоволення власних практичних потреб
значною мірою залежить від здатності до ефективної комунікації. Саме через пізнання і спілкування людина так чи
інакше впливає на дійсність, змінює її, реалізує свої творчі можливості в усіх
сферах життя. Ідея розвитку мовленнєво – комунікативних умінь учнів – фундаментальна для методики навчання української мови та
літератури, адже шкільна мовно – літературна освіта має не тільки давати знання, формувати
вміння й навички, а й забезпечувати належний рівень комунікативної компетенції.
Під
комунікативною компетенцією я розумію сукупність знань про спілкування, умінь і
навичок, потрібних для розуміння чужих та побудови власних програм мовленнєвої
поведінки, адекватних цілям, сферам і ситуаціям спілкування.
Щоб
створити методичну систему формування мовленнєво - комунікативних умінь,
дотримуюся вимог "методологічного
алгоритму" . За яким: теорія
вдосконалюється в методології, конкретизується в технології й перевіряється на об'єктивність практикою (або досвідом).
У своїй роботі
я обираю модель уроку, яка включає три
компоненти:
Активізація (очікування,
окреслення мети);
Усвідомлення (змістово-пошукова
діяльність, адаптивно- перетворювальна діяльність);
Рефлексія (системно –
узагальнювальна діяльність).
Для
досягнення ефективності такого
уроку застосовую оптимальні
інтерактивні технології, які б розвивали
креативні якості учня: фантазію, ініціативу,
непересічність, здатність не лише мати власну точку зору, а й
аргументовано, виважено
обстоювати її.
Зокрема на
етапі активізації використовую:
- ігрові прийоми
(наприклад, «Пароль» - своєрідна
перепустка на урок. Учні
повинні розказати правило з
вивченої раніше теми
або з теорії
літератури. Таким «паролем»
починається кожен урок, тому
проблема з теоретичними
знаннями зникає сама
собою);
- літературні
диктанти, вікторини «Так чи ні», «Найуважніший
читач» (як на перевірку знання тексту, так і на уміння помічати деталі, мислити логічно);
- «Хвилинки
мудрості»( пояснення або вибір
епіграфу уроку).
На етапі усвідомлення, звичайно ж, головну роль відіграє робота з текстом
художнього твору, і саме цій роботі
мають бути підпорядковані всі елементи
уроку. Залежно від віку учнів варіюю види і прийоми роботи:
- переказ «ланцюжком»;
- читання у
ролях;
- формулювання
запитань літературному герою (письменнику);
- переказ від імені…(скажімо,
від імені «трояндової сукні», яку
продавала вчителька Наталя Миколаївна (Г.Тютюнник
«Климко»));
- читання з
передбаченням (важливо – щоб текст був незнайомим);
- «Гронування»,
«Вільне письмо»(під час характеристики герої
творів);
Увагу старших
учнів намагаюся зосередити
на проблемних питаннях і шляхах їхніх вирішень. З цією метою
використовую, окрім наведених вище, такі види роботи:
- «мозковий
штурм»;
- «обери
позицію» (пояснення власного вибору, сприйняття інших точок зору на проблему, обстоювання або зміна позиції після
обговорення);
- проблемні
запитання (наприклад, «Чи можна виправдати
те, що батько так
жорстоко покарав Федька
після «купання» у
річці?»(В.Винниченко «Федько – халамидник »));
- прийом «А
якби…» («А якби Соломія
залишилася жива…»(М.Коцюбинський
«Дорогою ціною»));
На етапі рефлексії найчастіше пропоную:
- закінчити
речення: «Сьогодні на уроці я зрозумів…», «Після уроку
я обов’язково…», «Образ…
допоміг мені усвідомити…»;
- поставити
запитання письменнику або герою (як варіант – написати листа).
На
уроках української мови
використовую ситуативні завдання,
що сприяють розвитку в учнів уміння співвідносити зміст і форму своїх
висловлювань з мовленнєвою ситуацією. А саме:
- дати
відповідь на питання, сформульовані щодо певної ситуації;
- вибрати
із запропонованих варіантів правильне
рішення;
-
прокоментувати дії в умовах конкретної ситуації.
Крім ситуативних вправ, рекомендую
учням завдання з редагуванням, конструюванням:
-
замінити слово фразеологізмом (або навпаки);
-
відредагувати текст,
уникаючи тавтології окремих членів речення (це завдання найбільш доречно
використовувати під час вивчення головних і другорядних членів речення);
-
прочитати запропонований
учителем текст, замінивши недоречно вжиті слова;
-
закінчити речення,
завершивши висловлену думку;
-
відредагувати неправильно
побудовані речення;
-
створити речення за даним
початковим словом (наприклад: тиша, віра,
прагнення, натхнення);
-
замінити в тексті одні мовні
одиниці іншими, враховуючи стиль тексту;
-
вставити найвдаліші, на
думку учнів, порівняння;
-
дібрати по кілька синонімів
до запропонованих слів.
Опрацьовуючи теми курсу,
добираю завдання, які сприяють удосконаленню мовлення учнів, пропоную дітям усні творчі вправи
комунікативного характеру. Такі вправи сприяють розвитку мислення й мовлення,
готують до контрольних усних переказів і творів, формують вміння імпровізувати,
привчають контролювати зв'язність і правильність мовлення. Із
задоволенням учні
- вигадують розповіді на основі якогось прислів'я, певної теми з
використанням вивчених частин мови; .
- придумують твори-мініатюри, використовуючи запропоновані фразеологізми;
- описують запропонований предмет чи тварину у різних стилях;
- будують розповідь на
самостійно обрану тему, використовуючи слова, запропоновані вчителем;
- складають оповідання за початком
або з обрамленням.
Пропоновані вправи допомагають
розвивати комунікативно-мовленнєві уміння, навички самоконтролю. Саме такі завдання не тільки навчають, розвивають творчі здібності
й комунікативну компетентність учнів,
але й виховують.
Домашні завдання
після моїх уроків зазвичай різнорівневі, тобто кожен
учень може обрати
той вид роботи, який
йому під силу. Часто
серед кількох домашніх
завдань на вибір
є творча робота. Коментування, пояснення домашнього
завдання – правило, яке ніколи не
порушую.
0 коментарі:
Дописати коментар