вихователь групи продовженого дня,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія"
ЕКОЛОГІЧНЕ ВИХОВАННЯ
МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ У ГРУПІ ПРОДОВЖЕНОГО ДНЯ
В даний час
екологічна освіта і виховання в початковій школі стає все більш пріоритетним
напрямком в педагогічній теорії і практиці. Екологічне виховання - проблема
актуальна. Це пов'язано з важкої екологічною ситуацією на Землі, яка визначає
нагальну необхідність формування нового екологічного мислення. Одна з причин
такого становища - екологічна неграмотність більшості населення і невміння
передбачити наслідки втручання людини в природу. У нашій країні різноманітна
флора і фауна. В руках людини краса і багатство рідної землі.
Прагнення
отримати миттєву вигоду, не думаючи про збиток, що наноситься природі і
суспільству, крайня заниженість моральних цінностей і багато іншого вказує на
низьку екологічну культуру взаємини з навколишнім середовищем.
Екологічне виховання повинно починатися
з раннього дитинства. Діти сприйнятливі до добра, вони дуже допитливі. І в цю
пору слід закладати моральні основи, розвивати почуття прекрасного, вміння
бачити красу природи. Молодший шкільний вік - етап формування цих основ.
Базовим у розвитку екологічної культури першокласника виступає рівень,
придбаний ним в дошкільному віці. Новий ступінь розвитку дитини пов'язується з
набуттям ним екологічно орієнтованого особистого досвіду за рахунок:
спостережень різних станів навколишнього середовища, що супроводжуються
роз'ясненнями вчителя, вихователя; виконання запропонованих правил поведінки та
поводження з представниками тваринного і рослинного світу; емоційних переживань;
естетичної насолоди красою природи і творчого втілення своїх вражень в усних
розповідях, малюнках; відчуття потреби в знаннях екологічного змісту;
дбайливого ставлення до використовуваних предметів, продуктів харчування і т.д
.; спостереження за діяльністю дорослих щодо поліпшення навколишнього
середовища та власного посильної участі в ній.
Щоб повноцінно здійснювати екологічний
розвиток дітей система роботи в початковій школі повинна поєднуватися з роботою
сім'ї в цьому напрямку. Адже саме в родині закладаються основи гуманного
ставлення до природи. Сім'я дає перший досвід взаємодії з природою, долучає до
активної діяльності в природі.
Провідною тенденцією занять в групі
продовженого дня є інтеграція. Вона передбачає взаємопроникнення різних видів
діяльності (спостереження, дослідження, бесіда, гра, екологічні вікторини та
ін.). Завдяки різноманітним формам і методам роботи відбувається збагачення
морального досвіду дітей, виховання позитивних якостей особистості, формування
етичних і естетичних почуттів, виховується дбайливе ставлення до природи,
прагнення змінити світ на краще.
Робота з екологічного виховання учнів
молодших класів в групі продовженого дня передбачає вирішення низки завдань:
- Розширення екологічних знань;
- Підвищення екологічної культури;
- Розвиток потреб гармонійного
спілкування з природою;
- Збагачення кругозору дітей;
- Розвиток спостереження,
уваги, пам'яті, мислення;
- Розвиток почуття співчуття,
співпереживання представникам тваринного і рослинного світу;
- Прищеплення дбайливого
ставлення та любові до природи.
Для вирішення названих завдань я
спланувала заняття в групі продовженого дня з екологічного виховання, об'єднані
в цикл «Зелений тиждень».
1-й - «Екологічні бесіди». Бесіди розширюють екологічні знання, формують
дбайливе ставлення до природи. Під час бесід діти знайомляться з фактами
зникнення рослин і тварин, обговорюють історії правильного і неправильного
поводження в природі, долучаються до світу природи, до розуміння її цінності в
житті кожної людини, до розуміння своєї причетності до заощадження і захисту
природних мешканців, які живуть поруч з нами в одному земній будинку.
2-й - «Екологічні читання». Це отримання додаткової інформації екологічного
характеру з художніх творів. Для поетів природа є джерелом натхнення. Через
вірш діти бачать красу природи. Розповіді та казки вчать дбайливому відношенню
до навколишнього світу, розвивають пізнавальний інтерес до тварин нашого краю.
3-й - «Екологічні ігри». Гра - важлива форма екологічного виховання.
Граючи, учні набувають різноманітний досвід взаємодії з природою: граючи, вони
виконують цілком конкретну природоохоронну роботу; граючи, вони засвоюють
правила поведінки в навколишньому середовищі; граючи, вони стають добрими,
чуйними на чужу біду. Гра збагачує особистий досвід учнів прикладами позитивної
взаємодії з навколишнім середовищем. Гра цікава, захоплююча. Вона насичена
образами і наочністю, які залишаються в дитячій пам'яті. Існує велика
різноманітність ігор екологічного характеру (ігри-подорожі, пізнавальні ігри,
творчі ігри, вікторини тощо).
4-й - «Година творчості». Великий емоційний сплеск дають заняття, на яких
діти малюють або щось майструють. На цих заняттях вони вчаться бачити і
зображати красу природи. Школярі включаються в творчу діяльність, результатом
якої бувають їх власні малюнки, аплікації, колективні роботи.
5-й - «Загадки природи». Розширенню кругозору, розвитку спостережливості,
мислення, кмітливості сприяють загадки. Існує безліч народних і авторських
загадок про живу і неживу природу, про пори року і явищах природи. Також
молодші школярі з великим задоволенням і з творчим підходом беруть участь в
творі своїх власних загадок на екологічну тему.
Крім цього необхідно пам'ятати, що одним
з найважливіших умов формування екологічної культури є безпосередні
спостереження дітей за об'єктами і явищами природи. Великий і різноманітний
матеріал для спостережень дають прогулянки. Учні знайомляться з тим, що
знаходиться біля школи і в сусідньому парку, вчаться спостерігати за природою.
Крім традиційних форм екологічного
виховання молодших школярів в даний час стають все поширенішими такі
інноваційні форми, як природоохоронні акції.
Постачання учнів системою форм і методів
впливу на дитину, яка відповідає віковим особливостям молодших школярів,
комплексний підхід до виховного процесу, організація взаємодії дитини з
навколишнім середовищем, вплив на емоційно-чуттєву сферу особистості школяра -
умови, при яких екологічне виховання забезпечить ефективний розвиток
екологічної культури особистості .
Приблизний план занять циклу «Зелений тиждень» в 1 класі
Понеділок - «Екологічні бесіди»
Вівторок - «Екологічні читання»
Середовище - «Екологічні ігри»
Четвер - «Творчі заняття»
П'ятниця - «Загадки природи»
вересень
Бесіда-діалог «Сентябрінка в
гостях у хлопців».
В. Чапліна «Дружба».
Пізнавальна гра «Жива природа».
Малюємо «Світ краси».
"Чудеса природи".
Жовтень
«Турбота про тварин».
Гра-подорож «Сторінками
Червоної книги».
Колективна робота - малюнок
«Книга осені».
Про тварин.
Листопад
«Ми - друзі природи».
Почемучкіна гра «Невідоме про
відомого».
Колективна робота - аплікація
«Листопад в долоньках».
"Явища природи".
грудень
Бесіда-діалог «Збережемо зелену
ялина».
Гра-подорож «По лісових
стежках».
Конкурс робіт «Вальс сніжинок».
"Пори року".
січень
Пізнавальна бесіда «У гостях у
Лісовичка».
Гра-подорож «Жуки запрошують в
гості».
Конкурс малюнків «Зимовий ліс».
«Лісові загадки».
Лютий
Пізнавальна бесіда «Веселий
світ комах».
В. Біанкі «Як мурашка додому
поспішав».
Пізнавальна гра «Кошик
грибника».
Акція «Допоможіть птахам!»
(Виготовлення годівниць).
«Підземне царство грибів».
Березень
«Природа і людина».
Пізнавальна гра «Пернаті
друзі».
Колективна робота - аплікація
«Шпаки прилетіли».
«Екологічне асорті».
Квітень
«Таємничий світ підводного
царства».
Гра-подорож «Щука, короп,
піскар і сом нас кличуть у свій водойма».
Колективна саморобка «Акваріум».
«На кого схожа рибка?».
Травень
«Краса Землі - квіти!».
Пізнавальна гра «А чи знаєте,
ви ...»
Акція «Моя школа - квітучий
сад» (посадка квітів на шкільних клумбах).
Творча робота «Творимо загадки
про Землю і її мешканців».
0 коментарі:
Дописати коментар