учитель історії,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія"
Використання історичних джерел
при вивченні історії
Методична проблема над якою я працюю: «Використання
історичних джерел при вивченні історії» тому при
викладанні основну увагу я приділяю
тому, щоб вивчення учнями цього предмета перетворювалося на дослідження. Найцікавіший спосіб дослідити історичне джерело –
застосувати самостійне завдання у
вигляді практичної роботи. Саме такий метод роботи над історичним джерелом я
хочу продемонструвати на прикладі практичного заняття з історії України у 8
класі на тему: «Військове мистецтво, традиції та побут українського козацтва».
Очікувані результати:
Після виконання практичного заняття учні зможуть:
-описувати підготовку козаків до походу;
-узагальнювати результати морських походів козаків,
використовуючи елементи військової майстерності козаків.
Г.Л.
де Боплан свідчить про підготовку до морського походу: «Коли козаки задумують
свій морський похід... Кожен козак озброєний двома рушницями, шаблею. А на
кожному човні є також чотири-шість фальконетів (невеличких гармат), необхідна
для походу живність. Одягнені козаки в сорочки й шаровари, ще мають змінний
одяг із благенькою свитою та шапкою; беруть шість фунтів пороху, достатню
кількість свинцю, ядра для своїх гармат. У кожного є компас. Так виглядає
плавучий козацький табір на Чорному морі, який не боїться штурмувати найбільш
укріплені міста анатолійського берега.
Спорядившись
отак, вони пливуть Борисфеном. Турки, звичайно, попереджені про похід і
тримають у гирлі Дніпра напоготові кілька галер, щоб не дати козакам вийти з
лиману. Але хитрі козаки виходять темної ночі, коли має з’явитися на небі
місяць-молодик, і переховуються в очереті за три-чотири милі від гирла Дніпра,
куди не заходять турецькі галери. Турки ще чекають їх біля гирла, але завжди
залишаються обдуреними.
А
коли надибають якусь турецьку галеру чи інші кораблі, то переслідують їх,
нападають і беруть штурмом. Ось як це відбувається. Човни їхні виступають з
води не більш як на дві з половиною стопи, тому козаки бачать ворожий корабель
чи турецьку галеру скоріше, ніж їх самих запримітять. Далі вони спускають
вітрила і дивляться, куди дме вітер; намагаються плисти так, щоб сонце було в
них за плечима. За годину перед заходом сонця чимдуж веслують до галери чи корабля
і зупиняються за милю поодаль, щоб не втратити його з поля зору. Таким чином
тримають їх на оці, а опівночі, за сигналом, підпливають до кораблів. Половина
козаків готова до бою, чекає лише відповідної хвилини, коли візьмуть галеру на
абордаж, а тоді проникає всередину».
Завдання:
Яким
було спорядження запорожців, які брали участь в поході?
Узагальнивши
свідчення Г. Л. де Боплана, сформулюйте 2-3 твердження про те, у чому
виявлялася військова майстерність козаків під час морських походів.
Результатом
діяльності кожного учня стала самостійна письмова робота з завданнями до
історичних джерел. Деякі з них представлені вище. В результаті проведення
практичного заняття я й надалі націлена на використання письмових історичних
джерел на уроках як у вигляді самостійної роботи, так і під час вивичення
нового матеріалу.
0 коментарі:
Дописати коментар