Стах Людмила Миколаївна

учитель англійської мови,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія"

Розвиток комунікативної компетенції
на уроках англійської мови
                                                                                              
 Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх навчальних закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є вміння, що ґрунтуються на основі мовних знать і навичок.
Викладаючи англійську мову в школі, працюю над розвитком комунікативної компетенції на уроках англійської мови. Виходжу з того, що методичним змістом сучасного уроку іноземної мови є комунікативність. Відповідно до комунікативно орієнтованого підходу до навчання іноземних мов пріоритет надається комунікативно спрямованим завданням і вправам, які забезпечують оволодіння мовою як засобом спілкування.
Проте це не означає, що у навчальному процесі ігноруються мовні вправи, які сприяють засвоєнню нормативного мовлення у фонетичному, лексичному і граматичному аспектах. Такі вправи відіграють допоміжну роль і зазвичай використовуються в контексті з комунікативними завданнями та підпорядковані їм.
Основними видами діяльності, що використовуються на комунікативно спрямованих уроках є:
-          навчальні ігри, рольові ігри та драматизація;
-          парна робота та робота в малих групах;
-          дослідження, інтерв’ю, навчання через викладання (learning by teaching);
-          заповнення пропусків, доповнення необхідною інформацією, комунікативні вправи за зразком тощо.
Ситуації для відпрацювання у вправах мають бути максимально наближені до життя та включати елементи соціальної взаємодії. Учні переважну більшість завдань виконують в парах або в групах.
Важливо розуміти, якою є роль вчителя у комунікативному підході до навчання іноземної мови. По-перше, сприяння та полегшення процесу комунікації, по-друге, виступати незалежним учасником у навчальній групі. Оскільки комунікативна компетенція є метою навчання, необхідно постійно надавати учням можливість спілкуватися. Вчитель має пам’ятати, що у навчанні іноземної мови за комунікативним методом розмовний час вчителя зводиться до мінімуму. Навчальна діяльність у класі має бути зорієнтованою на учня. Роль вчителя полягає в тому, щоб через ретельний відбір матеріалів та видів діяльності у відповідності з метою уроку сприяти мовленнєвій активності учнів. На уроці переважає взаємодія учень-учень, вчитель втручається в процес комунікації лише за вмотивованої потреби.
При комунікативному підході створюються позитивні умови для активного і вільного розвитку особистості, так як навчання іноземних мов здійснюється через «діяльнісні завдання» (activities), які будуються на основі ігрового, імітаційного та вільного спілкування. Учні отримують можливість вільного вираження своїх думок і почуттів. В процесі комунікації під час вирішення поставлених завдань або обговорення життєвих ситуацій учні творчо мислять, висловлюють свою точку зору, вживаючи такі вирази як: I think, I suppose, Im sure, in my opinion, to my mind, on the other hand, moreover; погоджуються: I agree, I think so too, Exactly, або не погоджуються: I disagree, Nothing of the kind, I dont agree і т.д. Такі форми спілкування явно наближають дітей до використання іноземної мови в реальних умовах та розвивають їх креативне мислення.
Матеріали, які використовую на уроках, можна розподілити на три групи:
-          засновані на текстах (text-based) – практичні вправи, тексти для читання, заповнення пропусків, доповнення речень, правильні/неправильні твердження тощо;
-          засновані на завданнях (task-based) – ігри, рольові картки, матеріали для навчання (drillings), завдання для парної роботи, для обговорення в групах тощо;
-          реалії (realia) – журнали, газети, карти, предмети побуту, картинки тощо.
            Звичайно, основною формою навчання іноземної мови є урок. Але оволодіння нею відбувається не тільки на уроці, тому органічне поєднання його з домашньою та позакласною роботою забезпечує ефективне формування комунікативних навичок і вмінь, сприяє розвитку в учнів самостійності, комунікативно-пізнавальної та соціальної активності.
В процесі викладання англійської мови прагну використовувати нові методики навчання, вдосконалювати форми і методи, навчати англійської мови з застосуванням інтерактивних та проектних технологій, не забуваючи про індивідуальній підхід до учнів. Адже школярі мають різні здібності. В одних дітей відчувається потужна мотивація до вивчення мови, а про інших цього не скажеш. Тому пропонуючи завдання, я використовую індивідуальний підхід до кожної дитини. Учні, які мають нижчу мотивацію до вивчення англійської мови, можуть досить добре виконувати завдання типу «Odd man out», «Scrambled pictures», «Missing letters», «All together» та інші. Діти з вищим рівнем мотивації із задоволенням виконують складніші завдання: «Running reading», «Build a story», «Thematic association»,  «Brainstorming», «Work in pairs» та інші. При виконанні проектних робіт формую групи, в яких є учні з різним рівнем володіння англійською мовою. Таким чином, слабші учні виконують посильну їм роботу в проекті. Такі завдання допомагають учням навчатися в інших, а також сприяють самонавчанню.
Так, при вивченні теми «Професії» використовую такі форми роботи:
1. «Мозковий штурм»
    «Brainstorming»
T: To start the lesson it is necessary to encode the key word ”PROFESSIONS”. To do this you should name as many jobs for each letter as you can.
       (Students name jobs)
 E.g.  P – postman, pilot, programmer, photographer, porter, pet-sitter
R - receptionist
O - operator
F - firefighter, florist, farmer
E - economist, engineer
S - seller, sailor, spaceman, shop- assistant
S - soldier, surgeon
I - interpreter
O - official
N - nurse, nanny
S - social worker, scientist

2. Робота в групах:
        a) Definitions (з опорою на картинки).
    T: Now you will work in groups. Look at the pictures and give definitions of these jobs.
        
Follow the example.
            (E.g. A cook is someone who prepares food.)
  
  

        b) Speaking
Have a talk about the jobs and qualities needed.      Use the table below to make sentences, as in the example.

E.g. Teachers need to be patient because they have to help children to learn things.
T: Talk about more jobs you know and the qualities needed giving reasons.
 
 c) Follow- up activity
T: Now I would like you to match two halves of the proverbs about work.
1.      No bees, no honey;
a)
neither shall he eat.
2.      Slow at meat,
b)
so is the work.
3.      He who does not work,
c)
no work, no money.
4.      As is the workman,
d)
what you can do today.
5.      Never put off till tomorrow,
e)
and master of none.
6.      Jack of all trades
f)
slow at work.
                            Key: 1-c, 2-f, 3-a, 4-b, 5-d, 6-e.

T: Give Ukrainian equivalents of the following proverbs:
1. Actions speak louder than words. (Не по словах судять,а по ділах.)
2. Doing is better than saying. (Менше говори, більше діла твори.)
3. No sweet without sweat. (Без труда нема плода.)
4. Business before pleasure. (Зробив діло, гуляй сміло.)                                               
5. Through hardships to the stars. (Крізь терни до зірок.)
6. The end crowns the work. (Кінець – ділу вінець.)

3. Підготовка та презентація проектів ”Professions in my family”.
4. Робота в парах.
Discussion of a job interview.
Обговорюємо можливі питання як для претендента на роботу (applicant), так і для працедавця, який проводить співбесіду (interviewer).
Наступний етап – рольова гра.
5. Застосовую метод «Мікрофон», надаючи можливість кожному учневі сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію стосовно теми над якою працюємо.
    Вважаю, що в навчальному процесі слід широко використовувати проектну методику, зокрема виконання групових проектів, оскільки в цій роботі оцінюється як процес спільної діяльності, так і ступінь участі кожного учня. Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями, проявляють свою креативність. Адже проект – це цільовий акт діяльності в основі якого є інтереси дитини.
Використання інтерактивних та проектних технологій на уроках іноземної мови, на мою думку, сприяє результативності навчання та робить цей процес цікавим. Завдяки таким сучасним технологіям учні вчаться бути демократичними, критично мислити, приймати продумані рішення, а отже, відбувається постійна співпраця всіх учнів класу у ході уроку.
Інтерактивні та проектні технології навчання допомагають мені як вчителю не тільки розвивати в учнів мовленнєві навички і вміння, а й формувати в них інтелектуальні та мовленнєві здібності.

Використовуючи комунікативний підхід, переконуюсь, що на фоні комунікативної діяльності виникає потреба у спілкуванні, підтримці розмови, вирішенні ситуації, а значить у використанні іноземної мови як засобу спілкування. Вважаю, що застосування комунікативного методу, компетентно орієнтовний підхід, використання інтерактивних та проектних технологій навчання, систематичне підвищення фахового рівня та педагогічної майстерності вчителя – все це є необхідним  у роботі сучасного, творчого вчителя, який прагне дати учням всебічні, вичерпні, корисні і практичні можливості оволодіння іноземною мовою.

0 коментарі: