учитель математики,
філія НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія "Красногірська ЗШ"
Активізація пізнавальної діяльності учнів під час проведення практичних і
творчих завдань
Під активізацією навчально-пізнавальної діяльності
розуміють підвищення рівня усвідомленого пізнання об'єктивно-реальних
закономірностей у процесі навчання.
Для мене важливим
є вибір і правильне поєднання різних методів навчання з метою активізації
пізнавальної діяльності учнів. А це вимагає від мене відповідних знань,умінь і
педагогічної майстерності. Я переконана, що не існує універсального методу
навчання,який гарантує успіх. Багато залежить від рівня розумової діяльності
учнів,умінь і професіоналізму вчителя.
Особливу увагу приділяю питанню правильної побудови
уроку-сходинки вгору у розвитку кожної дитини та її пізнавальної діяльності.
Стараюсь максимально активізувати розумову діяльність учня,зосереджую увагу на
поставленому завданню,вчу аналізувати дані,підбирати методи
розв'язку,пояснювати та осмислювати задачу,робити певні висновки. Також
намагаюсь не пропустити жодної можливості розв'язати одну і ту задачу різними
способами. Це цікава і захоплююча робота,яка вимагає знань багатьох розділів
шкільної програми з математики.
На своїх уроках я застосовую технологію критичного
мислення. Навчити дітей мислити критично-означає правильно поставити
запитання,направити їх увагу в правильне русло,вчити самостійно робити висновки
та знаходити рішення. Учням подобаються ті види навчальної діяльності,які дають
їм матеріал для роздумів,можливість виявляти ініціативу та самостійність,
потребують розумового напруження,винахідливості та творчості.
Кожна дитина має до чогось певні здібності. Моє
завдання-відшукати найменші пагінці таланту,розвивати їх. Адже в майбутньому
трудовому житті стануть у пригоді міцна пам'ять,гостре око,хороший смак,образне
мислення. Усе це розвивається під час виконання різних творчих робіт. На уроці
я використовую проблемні завдання. Наявні в них суперечності викликають
дискусію, спонукають до роздумів,пошуків певних висновків. Діти починають
міркувати,висловлюють вголос свої варіанти відповідей.
У8 класі я проводила урок узагальнення з теми
«Прямокутник,ромб,квадрат» у формі уроку-аукціону,узагальнення і систематизація
знань з теми «Розв'язування трикутників» у формі уроку-змагання,5 клас
урок-казка. Цікаво дітям і на уроках,які проводились у формі подорожі.
Але для того,щоб дітям на уроці було цікаво,щоб здобуття
знань і набуття досвіду відбувалися у результаті власної діяльності учня я
використовую такі прийоми: «вірю-не вірю»,бліц - опитування ланцюжком,«місткий
кошик»,лото, кросворди, кросворди навпаки,незакінчене речення або завдання з
пропусками.
Для стимуляції творчості я пропоную дітям завдання
типу:зобразити картину за допомогою геометричних фігур або з допомогою
натуральних чисел,зібрати малюнки де зображено парабола і т.д.,підготовити реферат
або інформаційне повідомлення.
У сучасній дидактиці існують прийоми,які підвищують
зацікавленість до навчального матеріалу,деякі з них я використовую,зокрема:
Прийом «Написання математичних творів». Пропоную учням
написати казку,вірш,байку на математичну тему. Такі завдання виховують навички
дослідницької діяльності,ефективні щодо висвітлення практичної спрямованості
матеріалу,що приводить до глибокого розуміння предмета,зацікавленості ним.
Прийом «Математичний диктант». Такий вид роботи розвиває
увагу,кмітливість,забезпечує ґрунтовне знання навчального матеріалу,активізує
навчально-пізнавальну діяльність учнів.
Прийом «Знайди загублене». Дітям пропоную розв'язати
задачі,де відсутні деякі числа чи символи. Без сумніву,тут також проявляється
творчість. Для активізації пізнавальної діяльності школярів велику роль
відводжу позакласній роботі. Цікаво і організовано проводжу тиждень математики.
Планування і підготовку проводжу зарання. Особливу увагу звертаю на творчі
роботи учнів,написання рефератів,випуск газет під час тижня математики. Під час
цього тижня вивчаємо життєвий і творчий шлях українських математиків, робимо
презентації про них. Заняття проходять в більш в більш швидкому темпі, учні
мають можливість провести самостійні дослідження,попрацювати з додатковою
літературою. Вони ознайомлюються з темами, які виходять за межі шкільного курсу
математики,поглиблюють свої знання.
Великий інтерес і
багато видумки проявляють учні при проведені математичних вечорів,математичних
КВК,конкурсах. Головне в будь-якому позакласному заході повинен бути цікавий
сценарій,що не повторюється. Широкі можливості для активізації пізнавальної
діяльності, розвитку творчого мислення учнів надають нові інформаційні
технології-як системний метод навчання. Демонстрація малюнків,фотографій,математичних
завдань за допомогою комп'ютера розширює кругозір учнів. На уроках геометрії практикую презентації геометричних фігур,на
уроках алгебри-побудова графіків квадратичної функції.
Закінчити опис свого досвіду роботи хочу словами В.О. Сухомлинського:
«Всі ваші задуми,всі пошуки та побудування перетворюються на тлін,якщо в учня
немає бажання вчитися. Інтерес до навчання наявний лише там,де є
натхнення,породжене успіхом».
0 коментарі:
Дописати коментар