Белінська Людмила Леонідівна

учитель  початкових класів,
  НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія
 "Грузька загальноосвітня школа"

НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЕКТ: ПЛАНУВАННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

            Пошук шляхів підвищення ефективності процесу навчання привів до розвитку багатьох методів навчання, які сприяють:
-          активізації навчального процесу;
-          розвитку пізнавального інтересу школярів;
-          формування теоретичного мислення учнів;
-          поетапному формуванню розумових дій;
-          диференціації та індивідуалізації навчання;
-          організації проблемного навчання.
            Визначальна складова моєї роботи – це пошук і впровадження інноваційних педагогічних технологій навчання відповідно до сучасних потреб особистості й суспільства, однією з них є метод проектів.
            Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає розв’язання проблеми: з одного боку – використання сукупності різноманітних методів, засобів навчання, а з іншого – необхідність інтегрування знань, уміння використовувати знання з різних галузей науки, техніки. Результати виконання проектів мають бути «відчутними», якщо це теоретична проблема, то конкретне її розв’язання (якщо практична – конкретний результат) готове до використання (на уроці, в школі, у реальному житті). Метод проектів передбачає сукупність дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих по своїй суті.Результати проектів повинні бути матеріальними, тобто відповідно оформленими –  альбом, презентація, газета.

            Проектна робота дуже перспективна, оскільки в ній кожен з учасників не втрачає свого статусу активної діючої особистості, намагається зайняти в групі позицію, що відповідає його можливостям: знанням, умінням, здібностям, мисленню. Це позначається на загальному формуванні індивідуального стилю дитини. Працюючи над проектом, учні спілкуються, співпрацюють і допомагають один одному в процесі навчання, розвивають соціальні, розумові та комунікативні навички. Цей вид діяльності сприяє здійсненню індивідуального підходу в класах з різним рівнем підготовки під час вивчення та засвоєння нового матеріалу.     Метою методу проектів є створення умов, за яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться користуватися ними (знаннями)  для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань; удосконалюють комунікативні вміння, працюючи в різних групах; розвивають дослідницькі вміння та аналітичне мислення. Матеріал може подаватися в різних формах:  виставка, демонстрування, обговорення, рольова гра, повідомлення.
            Під час використання проектного методу всі учасники навчально виховного процесу розв’язують цілу низку різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних завдань. Це сприяє розвитку пізнавальних навичок учнів, формуванню вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі.
            Використання методу проектів у практиці початкової школи сприяє формуванню між предметних і соціальних компетентностей школярів, дає змогу, інтегруючи відомості з різних галузей знань для розв’язання однієї проблеми, створювати у дітей цілісну картину світу і вчити їх застосовувати набуті знання на практиці.
            Вважаю, що дітей обов’язково потрібно навчити відповідати і ставити запитання один одному. Пов’язую матеріал із очевидними життєвими явищами. Пропоную їх розв’язати в парах, групах із взаємоперевірками.
            На мою думку, одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетентностей учнів є метод проектів, який сприяє розвитку ініціативи, самостійності, організаторських здібностей, стимулює процес саморозвитку.  Використовую проектну  діяльність учнів на уроках, і в  позакласних заходах.
         Роботу з невеликими за обсягом проектами розпочала вже з другого класу. Це були інформаційні проекти, спрямовані на збирання інформації, її аналіз та узагальнення фактів.  Згодом почала працювати над дослідницькимипроектами.       Використовуючи активні методи навчання, я переконалася, що учні стали краще аналізувати, зіставляти, виділяти головне, вміло застосовувати здобуті знання на практиці, набули комунікативних навичок. Підвищився їх інтерес до знань, зросла самоповага. Тому постійне впровадження їх у практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість учня, і дає позитивні результати.

0 коментарі: