учитель початкових класів,
НВК "Голованівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів ім. Т.Г.Шевченка-гімназія
"Грузька загальноосвітня школа"
"Грузька загальноосвітня школа"
НАВЧАЛЬНИЙ
ПРОЕКТ: ПЛАНУВАННЯ ТА ОРГАНІЗАЦІЯ САМОСТІЙНОЇ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Пошук
шляхів підвищення ефективності процесу навчання привів до розвитку багатьох
методів навчання, які сприяють:
-
активізації
навчального процесу;
-
розвитку
пізнавального інтересу школярів;
-
формування
теоретичного мислення учнів;
-
поетапному
формуванню розумових дій;
-
диференціації
та індивідуалізації навчання;
-
організації
проблемного навчання.
Визначальна
складова моєї роботи – це пошук і впровадження інноваційних педагогічних
технологій навчання відповідно до сучасних потреб особистості й суспільства,
однією з них є метод проектів.
Метод
проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів, яка реалізується
як в індивідуальній, так і в парній, груповій діяльності, що завжди передбачає
розв’язання проблеми: з одного боку – використання сукупності різноманітних
методів, засобів навчання, а з іншого – необхідність інтегрування знань, уміння
використовувати знання з різних галузей науки, техніки. Результати виконання
проектів мають бути «відчутними», якщо це теоретична проблема, то конкретне її
розв’язання (якщо практична – конкретний результат) готове до використання (на
уроці, в школі, у реальному житті). Метод проектів передбачає сукупність
дослідницьких, пошукових, проблемних методів, творчих по своїй суті.Результати
проектів повинні бути матеріальними, тобто відповідно оформленими – альбом, презентація, газета.
Проектна
робота дуже перспективна, оскільки в ній кожен з учасників не втрачає свого
статусу активної діючої особистості, намагається зайняти в групі позицію, що
відповідає його можливостям: знанням, умінням, здібностям, мисленню. Це
позначається на загальному формуванні індивідуального стилю дитини. Працюючи
над проектом, учні спілкуються, співпрацюють і допомагають один одному в
процесі навчання, розвивають соціальні, розумові та комунікативні навички. Цей
вид діяльності сприяє здійсненню індивідуального підходу в класах з різним
рівнем підготовки під час вивчення та засвоєння нового матеріалу. Метою методу проектів є створення умов, за
яких учні самостійно й охоче отримують знання з різних джерел, вчаться
користуватися ними (знаннями) для
розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань; удосконалюють
комунікативні вміння, працюючи в різних групах; розвивають дослідницькі вміння
та аналітичне мислення. Матеріал може подаватися в різних формах: виставка, демонстрування, обговорення,
рольова гра, повідомлення.
Під
час використання проектного методу всі учасники навчально виховного процесу
розв’язують цілу низку різнорівневих дидактичних, виховних і розвивальних
завдань. Це сприяє розвитку пізнавальних навичок учнів, формуванню вміння
самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі.
Використання
методу проектів у практиці початкової школи сприяє формуванню між предметних і
соціальних компетентностей школярів, дає змогу, інтегруючи відомості з різних
галузей знань для розв’язання однієї проблеми, створювати у дітей цілісну
картину світу і вчити їх застосовувати набуті знання на практиці.
Вважаю,
що дітей обов’язково потрібно навчити відповідати і ставити запитання один
одному. Пов’язую матеріал із очевидними життєвими явищами. Пропоную їх
розв’язати в парах, групах із взаємоперевірками.
На
мою думку, одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетентностей
учнів є метод проектів, який сприяє розвитку ініціативи, самостійності,
організаторських здібностей, стимулює процес саморозвитку. Використовую проектну діяльність учнів на уроках, і в позакласних заходах.
Роботу з невеликими за обсягом
проектами розпочала вже з другого класу. Це були інформаційні проекти,
спрямовані на збирання інформації, її аналіз та узагальнення фактів. Згодом почала працювати над
дослідницькимипроектами. Використовуючи активні методи навчання, я
переконалася, що учні стали краще аналізувати, зіставляти, виділяти головне,
вміло застосовувати здобуті знання на практиці, набули комунікативних навичок.
Підвищився їх інтерес до знань, зросла самоповага. Тому постійне впровадження
їх у практику роботи робить процес навчання значущим, орієнтованим на особистість
учня, і дає позитивні результати.
0 коментарі:
Дописати коментар